torsdag den 10. september 2015

Overraskende resultater for DM i dybdefridykning

Året Danmarksmesterskab i dybdefridykning er netop afsluttet, men undervejs er atleter faldet fra.
4 friske atleter stod klar søndag med alt deres grej, klar til at gøre hvad de er bedst til, men konkurrencen blev udsat fordi arrangørerne havde tekniske problemer med systemet. Jeg fandt aldrig ud af, hvad præcis der skete, men flere atleter gav udtryk for at det var noget der skulle være testet flere dage forinden. Konkurrencen blev altså rykket en dag og udmeldingerne forblev tårnhøje (spændingen ligeså) og nationale rekorder var meldt ud hos 3/4.
Jesper Stechmann klarede sit dyk til 92 m FIM og generobrede sin nationale og nordiske rekord. Ken måtte vende om pga. problemer med trykudligning (Som nordmændene siger: Det er ingen skam å snu). Dena og Stig fik desværre begge to BO på vej op og fik hver især skader som gjorde at de måtte udgå af konkurrencen. Så efter dag 1 var konkurrencen kun blandt Jesper og Ken.
På dag 2 gennemførte Ken sit dyk til 80 m CWT og Jesper sit dyk til 95 m CWT. Jesper meldte meget konservativt ud på 3. dagen for at sikre sit guld med et dyk på 40 m CNF. Ken fik desværre en blackout på konkurrencens sidste dyk og hiver dermed ikke flere point med sig end dem fra dag 1 og 2.
Derfor blev det til, alt i alt, at Jesper fik guld nok engang og Ken vandt sølv.
På trods af at Dena og Stig begge måtte udgå af konkurrencen og med 0 point, så har fridykkerudvalget i Danmark besluttet at Dena bliver dansk mester for kvinderne og Stig vinder bronze.


Det skal først siges at jeg ønsker Dena og Stig super god bedring, og jeg håber Stig bliver klar til VM som starter om et par dage.
I det følgende ønsker jeg at fremhæve formaliteterne og ikke personer!!!!
Jeg må udtrykke min frustration og undren over at den største fridykkerinstans i DK, vælger at kåre en dansk mester på baggrund af 0 point og for den sags skyld også giver bronze for 0 point.
Vi havde desværre kun én dansk kvinde, der havde muligheden for at stille op og det var derfor besluttet på forhånd at hun skulle være dansk mester jf. fridykkerudvalget. Men kan det være rigtigt? Kan man på forhånd kåre en dansk mester før bedriften er indfriet? Handler sport ikke om bedrifter vi kan måle og veje?

Først og fremmest handler det for mig om titlens signal-værdi.
At være Danmarksmester har for mig en stor betydning og er et kæmpe klap på skulderen for den indsats man har gjort og de sportslige bedrifter man har indfriet. Det er en gave og en forløsning på længere tids træning og man føler sig oprigtigt som Danmarks bedste fridykker - ikke til at skyde ned. Den følelse er med til at motivere til videre træning og sætte målet højere.
Til mit første DM, husker jeg tydeligt hvordan Cristina Kümmel blev danmarksmester og jeg holdt særligt øje med hende efterfølgende. Hvad gjorde hun anderledes end mig, for at hun kunne blive danmarksmester? En Danmarksmester er et forbillede for mange, nye som gamle, fridykkere.
At vi i år må give denne titel for en bedrift som desværre ikke lykkedes synes jeg er enormt synd og ærgerligt for sporten. Det ville være det samme at give en 100m-løber en medalje, selvom han aldrig nåede over målstregen?
Det må da også være super underligt for den nykårne danmarksmester at modtage medalje og titel, for noget man slet ikke har udrettet? Det personen istedet burde få var en kæmpe buket blomster, masser af chokolade og kærlighed ad libitum fra træningskammeraterne.

Der kommer også et andet aspekt af titlen frem når vi gerne vil promovere sporten i medierne. Hvordan kan vi få pressen til at forstå at vi tager vores sport alvorligt når vi uddeler en danmarksmestertitel for en bedrift på 0 point? Skulle vi så helt undgå at udnævne en danmarksmester i dybde for 2015?
Ikke nødvendigvis - for der er ranking-sites hvor man kan se, hvem der har den største pointsum for 2015 i dybdedisciplinerne. Og på den måde ville vi kunne kåre en danmarksmester, hvor bedriften siger mere om titlen end den situation som vi har nu.

Jeg håber at det er tydeligt at jeg på ingen måde ønsker at hænge personer ud, eller underkende deres evner som fridykkere! Det er blot en frustration og undren.
Jeg vil så gerne høre hvad andre fridykkere tænker?

PS!
Til alle havfruer i DK, så har jeg snakket med Dena Parsa og Anette Ottzen om at lave et mermaid-cup i DK (Furesøen) (uge 43) hvor vi kan dykke sammen og lave dejlige dyk - nu hvor vi ikke kunne være med til DM i Cypern.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar