torsdag den 17. september 2015

Meditation - noget flyvsk eller forholdvist banalt?

Meditation er for dem der er vegetarer, økologi-rødder, bruger duftlys og har dem for i øvrigt altid stående fremme og tændt, eller tændt røgelse - WROOOOONG!

Meditation kan have mange forskellige udtryk alt afhængig af kultur og fokus. Derfor kan det være en jungle i sig selv at finde ud af hvad det er, og hvordan jeg skal kunne bruge det i min hverdag. Derfor tror jeg også der er flere der fraskriver det fordi de reelt set ikke ved hvad det handler om, og fordi det i nogle udtryk kan fremstå enormt flyvsk.
Jeg selv bruger meditation i sin enkelthed til at mærke stilhed og tanker, mærke ubalance og balance og sanse min krop i kontakt med mine følelser.
Allerede her kan det lyde langhåret, men det er i og for sig super enkelt. Du sidder på din flade og mærker hvad der er på spil indeni dig, i nuet - og det er forholdsvist banalt og nemt at gå til.

Jeg selv kom igang med at meditere gennem Sara Campbell som skulle bruge nogle personer der kunne medvirke i en bog hun skulle skrive.
Jeg fik nogle øvelser som stammer fra Kundaliniyoga, som skal varme mig op til meditation. Her fungerer det drøn godt for mig - varme op til meditation, YES - for hvem søren kan sætte sig ned og BUM være med stilhed og tanker? Disse øvelser får mig ned i gear og tager mig langsomt ind i et rum, hvor jeg kan være med tanker og stilhed.
Vores verden vi begår os i, er fyldt med en masse indtryk som vi skal navigere i. Det er vi vant til og er hele tiden parat til noget nyt og nye indtryk. Derfor kan det være svært at sætte sig ned og tænke ingenting og bare tillade at der er stille og der er tanker.
Det var også min første tanke at når man mediterer, så tænker man ikke. Jeg tænker når jeg mediterer, og jeg håndterer tankerne ved at nå en accept af de er der, så jeg fortsat kan være rolig og opmærksom på mine sanseindtryk fra kroppen.
Min meditationspraksis i disse dage er noget anderledes end bare at sidde ned og lave ingenting. Jeg har en sang på ca. 11 min som jeg lytter til. De synger det samme igen og igen, hvortil jeg laver nogle bevægelser der understreger det de synger.
Det lyder sådan her:
"I am the light of the soul, I am bountiful, I am beautiful, I am Bliss, I am, I am."
Denne meditation vil jeg gøre det næste stykke tid hver dag, for at give mig selv et mentalt break fra udefrakommende indtryk.

Jeg synes meditation er på nogle måder ret banalt og så effektivt at jeg kun kan anbefale folk at prøve det. Der findes også gode apps nu til dags hvor man kan blive guidet igennem en hel meditation. Jeg tror man skal prøve det et par gange før man oplever den fulde effekt.

Peter Pedersen arbejder med meditation og laver guidede meditationer. Disse meditationer har været rigtig gode for mig i perioder hvor jeg havde brug for bare at blive guidet og ledt ind til ro.
Du kan prøve hans guidede meditationer på youtube: https://www.youtube.com/user/PeterPedersen/videos.

Meditation er ren sjælepleje og opmærksom på det vi glemmer i en travl hverdag. Prøv det!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar