søndag den 28. juni 2015

Bornholm - vandreferie for SU-ramte

Om bare 3 dage tager jeg med 3 andre venner til Bornholm for at vandre, sove i det fri og lave mad over trangia/bål.

Idéen opstod ved at vi gerne ville afsted på ferie sammen, men at budgettet ikke var så stort. Derfor passede en friluftstur os rigtig godt, da vi alle er ret vilde med natur og primitiv levevis (for en stund). Vi vil gerne lidt væk fra det vi går og måske tror vi kender, så vi tænkte, Bornholm!
Til at starte med var vores tanke at vi ville gå Bornholm rundt og sove på primitive teltpladser undervejs. Vi indså dog hurtigt at vi gerne ville have tid til at se nogle af de ting der er i byerne undervejs, så vi tager den nordlige del af øen og går rundt der i stedet. Det giver os mulighed for at tage ekstra overnatninger de steder vi gerne vil se flere ting - fx i Almindingen, hvor der eftersigende skulle være Bæk-alfer og en djævel der skulle ligne en sort labrador, men den er aldrig set.

Lyt til dette klip fra de Sorte Spejdere der lytter til et interview som P1 har foretaget med Conny fra Bornholm. 
Dette klip har givet os lyst til at vi bl.a. skal opholde os i Almindingen i et par dage og se på bæk-alfer og djævle. ;)

Transport
Vores tur bliver billig fordi vi tager toget til København og bus videre derfra til Rønne, og på samme måde hjem.
Vi betaler 138 kr med wildcard hver vej for tog og 210 kr hver vej for bus fordi vi har studiekort.
Det koster os derfor samlet 696 kr for transport t/r og det bliver en af de tungeste poster på turen.

Mad
Vi regner med at have morgenmaden med hjemmefra, som består af havregryn, rosiner og mandler. Vi vil spise havregrød til morgenmad for at få en god bund inden vi skal begynde at gå til det næste sted. Vi vil også tage lidt provianter med til frokost som vi kan supplere op undervejs. Vi har fået nogle supper og suppenudler som vi kan spise til aftensmad et par dage - og ellers ser vi hvad der kommer undervejs. Vi ønsker at gøre det så billigt som muligt men stadig så det også bliver hyggeligt at tilberede og noget vi kan samles om.

Overnatning
Som idrætsstuderende ved SDU har vi mulighed for at låne presenninger som vi har tænkt os at lave til bivuakker som vi kan overnatte i. Det gør at vi ikke er så afhængige af at shelterpladserne er ledige, og vi har mulighed for at slå op på de primitive teltpladser. Desuden gør det også oppakningen lidt lettere at skulle bære rundt på en presenning ift. at bære rundt på et telt. Og mindre grej, mere plads til mad!
Vi sover allesammen på tynde liggeunderlag men med gode soveposer. Jeg har personligt gjort mig nogle overvejelser omkring at anskaffe et oppusteligt liggeunderlag, men økonomien er der ikke lige til det i denne omgang. Men når jeg får råd vil jeg have det her.
Og som min mor sagde i tlf: "Dengang jeg var spejder og var på din alder, der sov vi altså også på tynde liggeunderlag og vi sov jo allesammen fint". 
Jeg tror min kære mor har ret - men komfort skal man nu heller ikke kimse af. Min plan er at vi nok skal blive så trætte hen under aftenen at vi går ud som et lys og sover så fint.

Turen er stadig under opbygning, for "Hey" vi tager jo først afsted onsdag, og har derfor rigeligt med tid til at finde ud af tøj, mad osv.! Jeg ved bare indtil videre, at jeg skal gå i mine løbesko og at der skal være plads til maske og snorkel, så jeg også kan se lidt af Bornholm fra vandsiden af.

Har du nogle gode forslag til hvad vi bør se på vores rute? eller gode fif til den grønne friluftstosse her?

P.s. vejret skulle være med os - vi krydser fortsat fingre.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar